Svar på vanliga frågor

Avgift

Avgiften till föreningen betalas per kvartal i förskott. Avier skickas ut digitalt om du har samtyckt till digital kommunikation.

Bostadsrättstillägg

Tecknas individuellt av bostadsrättsinnehavaren. 

Brandvarnare

Minst en brandvarnare måste finnas i varje lägenhet. 

Bredband

Varje lägenhet har ett uttag för bredband i hallen. 100/100 mb ingår i avgiften och för att teckna abonnemang kontaktar du Telenor. Om du önskar högre hastighet kan du beställa det från Telenor och då debiteras du separat för mellanskillnaden. 

Elektroniskt tvättboknings- och passersystem

För att komma in i porten, både på framsidan och baksidan, använder du din nyckelbricka.

Porttelefonen är kopplad till det telefonnummer du meddelat styrelsen. När er besökare ringer på porttelefonen öppnas porten med siffran 5. Ett tips: Lägg in porttelefonens nummer, 08-400 640 90, i telefonen och skriv; Porttelefon, tryck 5.   

Med samma nyckelbricka bokar du tid i tvättstugan. Tryck här för mer info.

Förråd

Till varje lägenhet, som inte har ett eget förråd, hör ett vinds- och källarförråd. 

Grovsoprum

Det finns inget grovsoprum i huset.

Kabel TV

Grundutbud från Tele2 ingår i avgiften. 

Parkering

Vill du ställa dig i kö för en garage- eller parkeringsplats som finns på baksidan av huset, kontaktar du styrelsen. 

Sophantering

Du får endast slänga hushållssopor i moloken (avfallsbehållaren). Kom ihåg att knyta ihop soppåsen! 

Närmaste station för källsortering av kartong, metall, glas och tidningar finns nedanför Framnäsbacken på Oskarsrogatan vid vändplan/järnvägsundergången.  .

Hos Returpunkt Solna C kan du lämna lämna saker till återbruk, mindre mängd grovavfall, el-avfall (maxstorlek som en mikrovågsugn) och visst farligt avfall, se deras hemsida för mer information. 

Om du har rensat garderoben kan du lägga kläder för återbruk i den gröna kontainern som står mittemot vår fastighet.  

Störningar

Det är viktigt att vi alla visar hänsyn till våra grannar. Om du upplever att du blir störd av en granne kontaktar du i första hand denne. Om det inte hjälper kan du kontakta styrelsen som kan hjälpa till att medla vid upprepade störningar. 

Tvättstuga

Den finns i port 14 på övre källarplan. Kom ihåg att vi alla har ett ansvar att hjälpas åt att hålla vår tvättstuga ren och fin, mer information finns här.

Underhåll och renoveringar

I gränsdragningsdokumentet framgår det vad respektive innehavare och vad bostadsrättsföreningen ansvarar för gällande underhåll, så läs dem noga.

I stadgarnas paragraf 35 - 43 finns det beskrivet mer utförligt om vad som gäller om du vill renovera och ska göra större ingrepp. Kontakta alltid styrelsen innan du sätter igång en större renovering. 

Om du är intresserad av att gå med i styrelsen eller engagera dig i föreningen på annat sätt kontaktar du styrelsen.